Zlatibor nije zaokružena priča

    23.10.2018.
DJI_0048dsa

Iako je postao brend, Zlatibor je mesto na kome se i dalje gradi da bi se udovoljilo gostima iz zemlje i sveta koji sve više žele aktivan odmor, ali i da užuvaju u velnes i spa centrima.

Leto u kome Zlatibor obeležava 125 godina od početka organizovanog turizma dovelo je na tu planinu veliki broj domaćih i stranih gostiju. Dnevno tamo boravi i do 30.000 turista, koliko ima ležajeva u hotelima i u privatnom smeštaju, dok broj noćenja više od 250.000 gostiju godišnje premašuje milion.

Kiša koja je skoro svakodnevno padala prvih nekoliko nedelja letnje sezone nije odvratila turiste od te vazdušne banje kojoj je 1893. godine temelje udario kralj Srbije Aleksandar Obrenović. Danas na Zlatiboru postoje brojni hoteli, sportski tereni, ski-staze, smučarski centar… Turisti dolaze zbog zdravlja, sporta, rekreacije, kongresa ili da se dan-dva odmore po povratku s mora.

– Ova planina pruža sve što je potrebno za pravi odmor. Iako je centar pretvoren u veliko gradilište, ima dovoljno mesta na kojima može da se šeta i uživa u prelepoj prirodi, miru i tišini – smatra Beograđanka Anđelka Borgić.

Njeno mišljenje deli i Bojan Dragišić iz Sremske Mitrovice, koji je ovog leta prvi put boravio na Zlatiboru i tvrdi da je tamo lepše i prijatnije nego na moru.

Za svakoga ponešto

Goste Zlatibor privlači time što nudi mir i tišinu, ali i razne vidove zabave za one koji su željni provoda. Trenutno na toj planini postoji oko 200 km staza, što smučarskih, što biciklističkih i pešačkih. Osim dobrog zalogaja, čistog i svežeg vazduha, nudi i veliki broj turističkih atrakcija, poput Stopića pećine, Vodopada u Gostilju, muzeja Staro selo u Sirogojnu, Drvengrada, Šarganske osmice, ski-centra Tornik, meandara reke Uvac… Raznovrsna usluga za sve uzraste i generacije, kao i relativna blizina Beograda, Podgorice, Sarajeva i Novog Sada, razlog su zbog kojeg je Zlatibor iz godine u godinu sve posećeniji.

– Zlatibor ima nešto što druge planine nemaju – tvrdi Milica Radošević iz Bora, koja ovde dolazi već deseto leto.

Sestre Nevena i Ivana Miljanić iz Banjaluke prvi put su na Zlatibor došle s roditeljima kao devojčice. Danas su studentkinje i nagovaraju svoje prijatelje da dođu, jer je centar urban, ima dovoljno kafića i mesta za zabavu mladih, a nekoliko desetina metara odatle nalaze se i staze za šetnju.

– Ono čime Zlatibor privlači turiste, prema mom mišljenju, jeste čist vazduh, raznovrsni sadržaji koji se iz godine u godinu proširuju, mnogo pešačkih staza. Naravno, postoje i mnogi drugi sadržaji koji bi ga učinili još atraktivnijim i privlačnijim za goste, na primer tereni za golf, akva-park, više skijaških staza… Završetak gondole podići će ponudu Zlatibora na viši nivo i ova planina sigurno će postati turistički lider ne samo Srbije nego i celog okruženja – kaže Nikola Knežević, vlasnik hotela „Iris”.

Hoteli osim smeštaja svojim gostima nude i moderne spa-centre, bazene, sportske terene, parna kupatila, finske saune i biosaune, slane sobe, tepidarijume, fitnes, veliki izbor masaža, teretane, bilijar klubove, stoni tenis, dečje igraonice. Ali to nije jedino što privlači turiste.

– Osluškujući želje gostiju, ove godine spremili smo aktivne sadržaje kojima se može upotpuniti vreme na Zlatiboru. Tu su streličarstvo, organizovane biciklističke ture, pešačke ture, izlet u prirodu za celu porodicu, fitnes-program i paraglajding za odrasle, radionice za decu tokom celog dana – ističe direktorka prodaje i marketinga hotela „Palisad” Katarina Cicvarić.

Zlatibor

Planina je idealna i za visinske pripreme sportista.

– Ćerka je u teniskom kampu zajedno s vršnjakinjama iz Amerike, Kanade, Francuske, Nemačke, Švajcarske, s Malte. Ovde je idealno za sportiste, ali i za odmor, lečenje bolesti štitne žlezde i gojaznosti – kaže Dragana Prica, koja živi u Parizu i svake godine s porodicom letuje na Zlatiboru, gde ima kuću. 

Dragan Ilić iz Teniskog saveza Srbije ističe da se na Zlatiboru predstavlja kvalitetan teniski sadržaj.

– Teniski savez vodi program za razvoj. Ovde imamo školu tenisa kroz koju su za osam godina prošli dečaci i devojčice iz više od 50 zemalja – saznajemo od Ilića, koji na Zlatiboru vodi teniski kamp i očekuje da se izgradi teniski centar sa deset-dvadeset terena, što bi privuklo tenisere i ljubitelje tog sporta iz celog sveta.

Veliko gradilište

Danas je Zlatibor brend koji privlači samim imenom. Da bi to i ostao, mnogo se gradi, ali čini se da je propuštena prilika da se u svakom naselju ostavi prostor za park, igralište za decu i slično. Centar je pretvoren u veliko gradilište, a gosti različito gledaju na to. Beograđanin Milisav Remović, koji godinama ovde dolazi,  smatra da je isečeno dosta šume, da je Zlatibor previše urbanizovan i da je mnogo automobila u centru.

– Divlja gradnja narušava lepotu centra Zlatibora, a drveće ustupa mesto betonu. Na mestima gde su bile desetine borova danas se nalaze višespratnice. Gradi se čak i u neposrednoj blizini zdravstvenog centra. Zbog stambene gradnje krče se šume, seku borovi, koji su simbol ove planine, a time se menja i mikroklima. Ne treba zaboraviti da mnogi ovde dolaze upravo zbog lečenja jer je klima lekovita – primećuje Remović.

Na Zlatiboru kažu da je to prelazna faza koja je pri kraju. Posle toga pažnja će se posvetiti ozelenjavanju, uređenju staza, brojnim propratnim elementima.

– Nedostaju uređene staze za šetnju, biciklističke staze, parkinzi. Sada se više parkira po travnjacima i trotoarima jer mnogo objekata nema dovoljan broj parking mesta. Centar se mora zatvoriti za automobile pošto je taj deo, koji treba da bude najuređeniji, prepušten potpunoj stihiji – primećuje direktor hotela „Olimp” Miodrag Ilić i naglašava da u saradnji sa Saobraćajnim fakultetom treba da se napravi potpuna reorganizacija ulica i da većina njih postane jednosmerna.

Atrakcije

Među objektima koji se grade najviše pažnje privlači početna stanica Gold gondole Zlatibor. Kada iduće godine bude završena, postaće najduža panoramska gondola na svetu. Biće duga devet kilometara i povezaće centar s vrhom planine – Tornikom. U gondolu će biti uloženo trinaest miliona evra, od čega tri miliona koštaju radovi, a deset oprema.

– Urađeno je 95 odsto poslova i očekujemo da do kraja ove godine budu završeni svi građevinski radovi. Probna vožnja obaviće se 2019. kada će gondola i zvanično početi da radi i donosi prihode – naglašava Bojana Božanić, direktorka JP „Gold gondola Zlatibor” i dodaje da im je cilj da sa ovom investicijom na Zlatibor privuku veći broj turista, ali i investitora koji će da ulažu u dodatne sadržaje i komunalno i turističko uređenje.

Gondola će se pridružiti dvema sadašnjim atrakcijama, Dino parku, u kome najviše uživaju deca, i Avantura parku, raju za ljubitelje adrenalinskih sportova.

Dino park je mesto gde porodice s decom provode i po ceo dan. Obrenovčanka Slavica Trifunović, kojoj je ovo treće leto na Zlatiboru, kaže da su njena deca, devetogodišnja Nevena i godinu dana mlađi Lazar, jedva čekali da ponovo vide dinosaure u Dino parku. Gordana i njena rođaka Ivana Petrović, koja je takođe došla s detetom, slažu se da je Zlatibor pravi raj za mališane.

Kada je otvoren pre godinu dana, Dino park Zlatibor, najveći zabavno-rekreativni park na Balkanu, odmah je postao atrakcija. Za dvanaest meseci obišlo ga je 180.000 ljudi. Samo tokom prvomajskih praznika kroz park je prošlo oko 9.000 gostiju, a za godinu dana posetilo ga je oko 30.000 dece u organizovanim ekskurzijama.

– To nam daje za pravo da kažemo da je Dino park glavno stecište svih ekskurzija u Srbiji. Ovde se dolazi i porodično, jer naši sadržaji nisu namenjeni samo deci već u njima mogu da uživaju i stariji. Jedna od naših akcija sprovodi se u saradnji s gradskim i opštinskim upravama širom Srbije, koje treba da obezbede prevoz i najuspešnijoj deci i onoj koja nemaju srećno detinjstvo omoguće da jedan dan provedu u Dino parku. U saradnji s dečjim bolnicama, mališanima koji su na lečenju dajemo karte za celu porodicu – kaže Slavica Srbinovski, portparol i marketing menadžer Dino parka Zlatibor, koji na šest hektara posetiocima nudi 20 multimedijalnih replika dinosaura i isto toliko sadržaja iz savremenog sveta.

Kako je svake godine među gostima sve više porodica s malom decom, hoteli nastoje da roditeljima izađu u susret.

Nenad Melović, menadžer hotela „Mons”, kaže da imaju stalne goste koji dolaze ne samo za vreme letnjeg i zimskog odmora već i vikendom.

– Mi naglasak stavljamo na porodični odmor. Smeštaj je apratmanskog tipa. Naši gosti uglavnom su porodice s malom decom kojoj je potreban prostor za igru, a mi im nudimo igraonicu u kojoj provode dosta vremena, naročito kada uslovi za šetnju nisu povoljni – naglašava Melović.

Porodično se ide i u Avantura park, najveći na Balkanu, koji na dva hektara, među borovima, posetiocima pruža jedinstven doživljaj.

– Park postoji tri godine i godišnje ga poseti oko 12.000 turista različitog uzrasta koji uživaju u adrenalinskim sadržajima – saznajemo od Jelene Kokorović, koja ovde radi tokom čitave godine.

 

Planovi razvoja

Iz godine u godinu sadržaji na Zlatiboru se proširuju i upotpunjuju, a sve radi daljeg razvoja i privlačenja turista. O tome razmišljaju svi i svaki predlog je dragocen.

– Nedostaje nam auto-put i aerodrom da bismo privukli još više gostiju, i stranih i domaćih. Mislim da bi jedan zatvoreni akva-park bio pravi pogodak jer bi upotpunio boravak gostiju na Zlatiboru – smatra Ana Nešević, menadžer  Hotel&Spa „Idila Zlatibor” i dodaje da je svaki novitet dobar, te da dodatni sadržaji pogoduju i onima koji rade u turizmu i gostima.

Ljudi koji žive od prodaje svojih proizvoda uvereni su da će novi sadržaji svima doneti dobit i raduju se svemu što će privući nove goste. Dragan Lazović, Nikola Grbić, Mirko Jelisijević, Vilotea Stanić i drugi meštani slažu se da je računica jasna: više turista – više interesovanja za brojne rukotvorine, suvenire, proizvode od mesa i mleka karakteristične za Zlatibor.

I njima smeta što se mnogo gradi, ali kažu da bez toga nema napretka. Gradiće se, saznajemo, akva-park i brojni drugi sadržaji kako na otvorenom tako i u zatvorenom prostoru, gde će turisti moći da borave kada su vremenski uslovi loši. Hoteli svakim danom unapređuju ponudu, a po završetku Gold gondole urediće se nekoliko lokaliteta, pre svega na Ribničkom jezeru i na Torniku. U podnožju Tornika biće poslovna zgrada sa sadržajima zanimljivim za turiste, dodatni komercijalni i ugostiteljski sadržaji. Na vrhu Tornika kod poslednje stanice gondole biće vidikovac i sadržaji koji će da budu zanimljivi za one koji ne skijaju.

Ima na Zlatiboru još mnogo šta da se uradi i ponudi turistima koji sve više žele aktivan odmor. Gosti, ali i meštani, smatraju da bi trebalo napraviti dodatne sportske terene, urediti još pešačkih i biciklističkih staza, zabavnih parkova… U svakom slučaju, ni posle 125 godina Zlatibor nije zaokružena priča.

Počelo je 19. avgusta 1893. godine

Na Preobraženje, 19. avgusta 1893. kralj Aleksandar Obrenović podržao je želju zlatiborskih domaćina da iskoriste prirodne blagodeti te planine i u svojim domovima prime turiste. Boravak kralja Petra Prvog Karađorđevića 1908. godine ubrzao je razvoj turističkog naselja među zlatnim borovima. Narodno kupatilo sa dva bazena, ribnjak, restorani i vile bogatih Beograđana krasili su tadašnji Palisad.

Rast broja gostiju

Prema podacima Turističke organizacije Zlatibora, 1953. godine na toj planini boravila su 1.393 gosta, a 1.967. oko 20.000. Već 1973. bilo ih je više od 55.000, a dve godine kasnije oko 71.000. Od 1986. do 1990. beležilo se oko 600.000 noćenja godišnje.


Dnevno ovde boravi i do 30.000 gostiju, koliko ima ležajeva u hotelima i u privatnom smeštaju, dok broj noćenja više od 250.000 turista godišnje premašuje milion

Zlatibor nudi oko 200 km staza, što smučarskih, što biciklističkih i pešačkih

Piše: Ljiljana Staletović

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on VKPin on Pinterest
Email this to someone